Tweeënhalf jaar lang werkte Bert Kuipers, eigenaar van Triple S tents, samen met een aantal partners aan de ontwikkeling van een revolutionair stretchdoek. Het resultaat is verbluffend, want als één van de eerste producenten van stretchdoek is het TripleS tents gelukt een m1/b1 gecertificeerd, sterk en licht doek in de markt te zetten. Tijdens Festivak…

Nieuw innovatief, brandwerend en sterk stretchdoek

Tweeënhalf jaar lang werkte Bert Kuipers, eigenaar van Triple S tents, samen met een aantal partners aan de ontwikkeling van een revolutionair stretchdoek. Het resultaat is verbluffend, want als één van de eerste producenten van stretchdoek is het TripleS tents gelukt een m1/b1 gecertificeerd, sterk en licht doek in de markt te zetten. Tijdens Festivak worden de bijzondere kwaliteiten van dit innovatieve doek getoond op stand 7.

Op 14 februari 2014 nam Kuipers, afkomstig uit de financiële wereld, een bedrijf in stretchdoek over en was daarmee plots ondernemer in een voor hem nieuwe wereld van chemie, textiel en evenementen. Hij veranderde de naam van de vennootschap in Flexsile B.V.

“De eerste vraag die Bert Kuipers zich stelde was: ‘Wat ga ik doen om dit bedrijf onderscheidend te maken?’ Het antwoord was: ‘Een eigen stretchdoek ontwikkelen met een betere performance dan de reeds bestaande doeken’.”

Ontwikkeling nieuw doek

Kuipers ging binnen Europa op zoek naar een textielfabrikant die bereid was gezamenlijk een nieuw doek te ontwikkelen. Aanvankelijk was voor de ontwikkeling één jaar uitgetrokken. Het werden uiteindelijk tweeënhalf jaar met als resultaat het ultieme doek: Flexsile Stretch 460. Een periode waarin ook de marketing en de branding werden gestart. Zo ontstond de naam Triple S tents voor ontwikkeling en verkoop van stretchtenten, gebaseerd op de belangrijkste USP’s: Safe, Swift en Sustainable en er groeiden mooie samenwerkingsverbanden met Ivo Bakker Consultancy, Ingenieursbureau TenTech en Deelen
Metaaltechniek.

Begin 2017 koos Kuipers voor het confectioneren van stretchtenten voor de Zeilmakerij van Geert Kuijpers. Geert is een echte ambachtsman die de zeilmakerij exploiteert samen met partner Jessica.
Zij beschikken over een rijke ervaring in het vervaardigen van stretchtenten en zijn enthousiast aan de slag gegaan met de Flexsile Stretch 460. Omdat TripleS tents de lat erg hoog legt en Geert zeer creatief is, heeft dit geresulteerd in een onderscheidend doek met een unieke confectie.

Innovatief stretchdoek

Het nieuwe stretchdoek Flexsile Stretch 460 is brandwerend en gecertificeerd volgens M1 (Frankrijk) en B1 (Duitsland). Om het schimmelwerend te maken is het anti-bacteriologisch behandeld. Het doek weegt circa 460 gram per m2 en is sterk genoeg om weerstand te bieden aan storm, regen, sneeuw en windbe-
lasting (t.e.m. 8 Bft conform Bouwboek). Het doek is tweezijdig gecoat.

Een belangrijke eigenschap is de vochtwerendheid. “Onlangs hebben we een waterprooftest afgerond met twee doeken die één jaar lang kletsnat waren opgeborgen in een tentzak. Eind september 2017 werden ze uit de zakken gehaald, met als resultaat: geen schimmel, stank of verzeping.”

Unieke lastechniek

De unieke lastechniek zorgt als het ware voor het vulkaniseren van de lassen. Normale HF-lassen kan je nog uit elkaar trekken zodat het textiel zichtbaar wordt. Met deze nieuwe lastechniek is dat bijna onmogelijk. De lassen zijn direct waterdicht, supersterk en hoeven niet te worden afgeseald. Om in prijs te kunnen differentiëren zijn meerdere vormen van confectie mogelijk. Basis is de standaard confectie met zelfgemaakte keders rondom het doek, eventueel ook in de kleur van het doek. Een groot voordeel hiervan is dat de stretchtenten aan iedere zijde gekoppeld kunnen worden aan andere stretchtenten met dezelfde confectie, of door middel van aluminium profielen worden bevestigd aan muren. Een ander voordeel is dat deze stretchtenten gebruikt kunnen worden in combinatie met karabijnhaken of tentklemmen. Stretchtenteigenaren die met klemmen werken kunnen hun bestaande materiaal blijven gebruiken en hoeven enkel nieuw doek aan te schaffen.

Kleuren en printwerk

Alle kleuren zijn leverbaar. Gangmaker is de donkere taupe kleur aan de buitenzijde en wit aan de onderkant. Vooral bij grotere tentoppervlakten is het beter een ‘lichte hemel’ te hebben, omdat dit vergrotend werkt. Flexsile Stretch 460 is volledig digitaal te bedrukken met zowel logo’s als afbeeldingen. De doelgroep van Triple S tents is zeer divers; variërend van horeca, eventcompanies, eventlocaties, cateringbedrijven, tentverhuurbedrijven, recreatieparken, campings, etc. “Ondernemers willen iets nieuws, iets dynamisch, iets anders dan de al jaren bestaande witte Pagodes en Alu-hallen. Dat het dan ook nog taylormade kan, is fantastisch. De keuze valt dan op stretchtenten of demontabele terrasoverkappingen voor semipermanent gebruik. Creatieve ondernemers verdienen deze investeringen snel terug.” Nieuw is de ontwikkeling dat bedrijven hun activiteiten uitbreiden met bestaande tentverhuur de verhuur van stretchtenten.

Triple S tents introduceert deze ondernemers en medewerkers in de nieuwe wereld van stretchtenten voor wat betreft locatieonderzoek, opbouw, afbouw, regelgeving en veiligheid. Ondanks het gebruik van zeer dure coating en textiel zijn de stretchtenten van Triple S tents vriendelijk in prijs, wat mede komt door kostenefficiënte productieprocessen. De prijs/kwaliteit verhouding is uitstekend. Doordat de stretchtenten licht zijn en gemakkelijk schoon te maken, zijn de handlingkosten relatief laag.

Toekomst

Over de nabije toekomst zegt Kuipers: “Stretch is hot. De vraag neemt sterk toe en we willen blijven doorontwikkelen. We werken momenteel aan nieuwe modulaire tentmodellen. Op termijn willen we zowel binnen als buiten Europa succesvol zijn met dit stretchdoek. Maar naast de levering van een innovatief stretchdoek willen we als Triple S tents vooral faciliterend bezig zijn en relaties bedienen: van advies, van levering tot en met installatie en nazorg!”